Óceánjáró hajón dolgozni hatalmas kaland, rendkívüli élmények sorozata, de óriási kihívás is. Sokan úgy akarnak belevágni az egészbe, hogy csak hallomásból tudnak dolgokat. Pedig fontos, hogy felkészülten érkezzünk a fedélzetre. Ezért faggattuk ki Griljov Rolandot, a Bols Mixer Akadémia tanárát, milyen is az igazi élet és munka az óceánjáró hajókon. Ő már csak tudja, éveket töltött a vizeken.
Miért éppen óceánjáró hajóra mentél dolgozni?
Mindig is vonzott a nagyvilág, és szerettem volna kikerülni külföldre. A Disney Cruise Line volt a vágyam, mert bámulatos és nagyon erős brandet építettek fel, ami kifejezetten vonzó volt számomra. A sikeres bartenderinterjút követően azonban az élet válaszút elé sodort, ugyanis lehetőséget kaptam, hogy a Seadream Yacht-on dolgozzak, szintén bartenderként. Mondanom sem kell, nem volt egy egyszerű döntés…
Hogy döntöttél végül?
A yachtot választottam. Az ott eltöltött 4 szerződésemnek köszönhetően számos olyan helyre eljutottam, amilyeneket még a legmerészebb álmaimban sem mertem elképzelni: végighajózhattam például az Amazonas folyón Barbadostól egészen Iquitosig. Még ma is alig hiszem el.
Akkor nem bántad meg a döntésedet?
Egyáltalán nem. Sőt, hogy jól döntöttem, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a két gyermekem. Miután ugyanis hosszabb kihagyás után visszamentem a hajóra, hogy megnézhessem Ázsiát is, megismertem a páromat, aki azóta a feleségem és két gyönyörű gyermekünk gondos és tökéletes anyukája.
Volt már vendéglátós tapasztalatod a hajózás előtt?
Elvégeztem egy mixertanfolyamot, amely után 3 évig itthon dolgoztam. Ezt követ
ően kerültem ki hajóra. Azt azért hozzá kell tennem, hogy akkoriban még nagyon nehéz volt kijutni, és a felvételi követelmények is nagyon szigorúak voltak. Cserébe magasak voltak a fizetések is, és a hajókon eltöltött időszak is kifejezetten jó referenciának számított.
Vagyis jó, ha van szakképzettségünk, mielőtt óceánjáró hajóra jelentkeznénk dolgozni, ugye? Vagy most már más a helyzet? A hajón is meg lehet mindent tanulni?
Régen nagyon fontos volt, hogy megfelelő szakmai végzettsége, illetve hogy megfelelő gyakorlata legyen a jelentkezőnek. Mostanra inkább csak a gyakorlatot nézik. Ha például már dolgoztál más hajón bartenderként, akkor hamarabb megkapod az állást, mint az, aki még soha nem dolgozott hajón, de van papírja.
Miből állt a te „felvételi vizsgád”?
Elméleti, majd gyakorlati körön kellett keresztül menni, természetesen angolul. Emlékszem, maga a teszt sem volt könnyű, de a gyakorlaton is belekérdeztek például a világ boraiba (és itt az Egri Bikavérrel, meg a Tokaji Aszúval nem nagyon tudtam kivágni magamat… ). Egy szó, mint száz, el kellett kezdenem ezen a területen is bepótolni a hiányosságaimat.
Milyen pozícióban, területen dolgoztál?
A Seadream Yacht-on barkeeperként dolgoztam, és vacsora közben a Sommelier munkáját segítettem, illetve segítettük. A folyami hajón a barkeeper pozíció ugyanis kicsit más. Itt nemcsak az italokkal kell foglalkozni, hanem kicsit érteni kell mindenhez (is). Legfőképpen tálcázni kell tudni.
Melyek az alapvető különbségek a szárazföldi és a hajós vendéglátás között?
Ahhoz, hogy a szárazföldön nagyon sikeres, jól kereső bartender legyél, ahhoz nagyon sokat kell tanulni és képezni magad. A verseny nagyon nagy és egyre többet és többet kell tudni. A hajón már egy egyszerű tudással is remek kereseti lehetőségre tehetsz szert, ha mellette mondjuk ismered a Flair bartendinget is. Ez egy plusz lehetőség, amellyel ki lehet tűnni. Van olyan hajós cég, ahol külön Flair bartendereket alkalmaznak (az ő életük álom). Manapság ugyanakkor nagyon trendi a Mixolgyst pozíció is, amelyet nagyon jól megfizetnek, és a ranglétrán is elől van.
Érezted azt valaha, hogy számít a pozíció?
Igen, szakmai hierarchia van. Aki kitartó és céltudatos, az nagyon könnyen remek karriert járhat be. Nagyon sok olyan embert ismertem meg, akik a nulláról kezdték és onnan kerültek Hotel Manager pozícióba. Ezt sok évnyi kitartó és kemény munkának köszönhetik. Ehhez nem kellett méregdrága külföldi képzéseken sem részt venniük, „csak” rengeteget dolgozni és közben helyben tanulni.
Hogy látod, melyek az előnyei és melyek a hátrányai egy óceánjárós vendéglátói munkának?
Mindenkinek más az előny és más a hátrány. Mondhatnám úgy is, hogy embere válogatja. Én fiatal voltam és makacs, óriási egóval felvértezve. Tipikus példánya a millenáris generációnak: azonnal akartam mindent, és ezért nem nagyon akartam semmit sem tenni. Türelmetlen volt
am. De tény, hogy tanultam a hibáimból, ezért mindenkinek azt tanácsolom, aki hajózni szeretne, hogy adjon időt magának. Leginkább a hosszútávú gondolkodás a siker kulcsa.
Általánosan azért elmondhatom, hogy milyen előnyös oldalát tapasztaltam meg én az óceánjárós munkának:
- jó a fizetés,
- világot láthatunk,
- multikulturális környezetben vagyunk,
- kiléphetünk a komfortzónánkból,
- magabiztos lesz a nyelvtudásunk és mi magunk is,
- ráadásul rengeteg olyan embert megismerhetünk, akik nem pesszimisták, rosszkedvűek vagy másokat lehangolók… Fura, mi?
Nem beszélve az új barátokról a világ számos pontján, akiket a szabadságunk alatt bármikor meg is látogathatunk.
Vannak árnyoldalai is a hajózásnak?
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nincsenek. Távol vagy a családtól, az itthoni barátaidtól (persze ez nem mindig hátrány), nincs szabadnapod, csak nagyon ritkán, rendszerint fogalmad sincs milyen nap van, hiszen a hajón tulajdonképpen minden este szombat. Keveset alszol, bár fiatalon az embernek az alvás úgy sem számít, és ami meglepő lehet, hogy nagyon könnyen megszokod a jólétet…
Még úgy is, hogy minden nap szombat? Nem lehet egyszerű. Hogyan képzeljük el az ottani munkanapokat, heteket?
Minden cég teljesen más munkafeltételekkel dolgozik. Még egy cégen belül, a hajókon sem mindig ugyanazok az előírások. Ahogy mondtam, minden nap dolgozni kell, bár a báros élete kicsit talán könnyebb. Mi éjszakai baglyok vagyunk…
Tehát ami minden hajónál közös, hogy minden nap munkanap. Ma már szerencsére komolyan veszik a 8-10 órás munkarendet, amely régen még 16 óra volt. De nagyon sok múlik a manageren. Ha jól dolgozol, és a főnököd kedvel, akkor néha-néha ki tudsz bizniszelni magadnak egy-egy szabadnapot. A jó munkaerőt ugyanis nem akarják elveszíteni, ezért nagyobb szabad teret engednek.
Mennyire számít, hogy hogyan beszéled az angol nyelvet? Te kaptál külön nyelvi felkészítést?
Nem kaptam, de nem is kellett. Az angol nyelv alap. Mindenki ezt használja. Minél jobban beszéled, annál könnyebb az életed. Néha azért nem értettem, hogy egy-két kollégám hogyan is ment át a nyelvi interjún…
Az angol nyelv könnyen elsajátítható egy profi angol nyelviskolában Budapesten vagy online.
Milyen hamar lehet megszokni az óceánjárós vendéglátást?
Rendelkezni kell céllal. Ha van célod és erős vagy, akkor 1-2 hét. Ha nem, akkor nagy valószínűséggel be sem fogod fejezni az első szerződést.
Ez ezen múlik?
Tulajdonképpen igen. Vagyis azon, hogy mennyire vagy eltökélt és kitartható. Ahogy az interjú elején is mondtam.
Valóban megéri anyagi szempontból is óceánjárón dolgozni? Mennyit lehet megkeresni bartenderként?
Hát, igen, a kérdés, amely mindenkit foglalkoztat: mennyi az annyi? Nem kertelek, a legalja 2000 dollár havonta. Ha ennél kevesebbet keresel, akkor valamit nem jól csinálsz, vagy nem jó helyre mentél. A teteje viszont csak rajtad m
úlik. Hogy miért? Nekem például nem egyszer volt olyan vendégem, aki több száz dollár jattot hagyott egy hétre…
Érdemes akkor ezzel is számolni?
Mondok egy titkot: mindig azzal számolj, ami a hónap végén a zsebedben marad. Én dolgoztam Londonban is, ahol viszonylag magas volt a fizetésem, de a hónap végére nem túl sok maradt meg belőle. Ha okos vagy és nem szórod el a pénzed, akkor nem lesznek anyagi gondjaid. (Ha nem is egy szerződés alatt, de kettővel már megkeresheted akár egy ingatlan árát is.)
Miért döntöttél most mégis a tanítás mellett?
Átalakult a prioritás. A család miatt döntöttem úgy, hogy hazajövök. Egy apának a gyerekek mellett a helye, akiknek tényleg mindkét szülőre szükségük van.
Fogsz még hajózni?
Csak utasként. Átadom a terepet a tanítványaimnak…